نصب دوربین مداربسته

آموزش نصب دوربین مداربسته

آموزش دوربین مداربسته، با نکات و قوانین مخصوص به خود همراه هستند، برای بررسی نکات مهم آموزش دوربین مداربسته آی پی می توانید مقاله زیر را مورد بررسی قرار دهید. همینطور یک سناریو در خصوص آموزش دوربین مدار بسته آنالوگ نیز برای اطلاعات تکمیلی در نظر گرفته شده است که شفاف سازی خوبی از تفاوت های موجود در دو مدل آنالوگ و تحت شبکه را فراهم می سازد.

آموزش دوربین مدار بسته، بخش تجهیزات

در بخش اول از آموزش دوربین مدار بسته، برخی از تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی عملیات نظارتی را معرفی می کنیم. تجهیزاتی که مورد استفاده می گیرد بر اساس نوع عملیات متفاوت خواهد بود. دسته اول، از تجهیزات مربوط به دوربین های مخصوص است که انواع مختلفی دارد و محیط پروژه و نیازهای مشتریان تعیین کننده، نوع مناسب دوربین ها هستند. دسته دوم از تجهیزات مربوط به دستگاه هایی است که به عنوان سرور مرکزی شناخته می شوند و مشهور به DVR، NVR و یا هر کلاینتی هستند. در نهایت نیاز به نرم افزارهای مخصوصی به منظور نظارت از طریق شبکه به صورت محلی یا به صورت بی سیم بر روی گوشی تلفن همراه، لپ تاپ یا کامپیوتر شخصی است. هر یک از برندهای نرم افزار انتقال تصویر برای گوشی و ویندوز یا مک را دارا هستند که با هم متفاوت هستند.. در صورتی که از دوربین آنالوگ استفاده شود نیاز به سوکت های اتصالی BNC است. بنابراین، کابل های ارتباطی بر اساس نوع دوربین تعیین و اجرا می شوند.

آموزش نصب دوربین مداربسته

آموزش دوربین مدار بسته آنالوگ

راه اندازی دوربین مدار بسته بستر آنالوگ نسبت به مدل های تحت شبکه متفاوت است. در این مدل از دوربین های مداربسته یکی از بخش های مهم، بسترهای کابل کشی و استفاده از کابل مرغوب تمام مس مناسب با دوربین های آنالوگ است باید به درستی صورت بگیرد و انتقال دیتا و تصاویر با وضوح بالا و از دوربین مداربسته به دستگاه ذخیره ساز، بسیار حائز اهمیت است.

برای اجرا دوربین های مداربسته آنالوگ نیاز به DVR است و تنظیمات منو DVR یکی از بخش های مهم از آموزش دوربین مدار بسته آنالوگ محسوب می شود. سخت افزارهای مورد نیاز برای دستگاه DVR باید به درستی مشخص شوند و به درستی انتخاب و نصب شوند.

چگونگی نصب و تنظیمات مناسب دستگاه DVR ، داکت کشی و کابل کشی برای نصب دوربین مدار بسته می بایست به دقت و با تخصص صورت بگیرد.

همچنین بخوانید:

قابلیت Cable Free Design در دوربین مداربسته تیاندی Tiandy

نصب دوربین مدار بسته آنالوگ

اولین گام، در آموزش دوربین مدار بسته آنالوگ، یافتن یک نقطه امن برای نصب DVR مرکزی است. نقطه ای که انتخاب می شود باید در فاصله درستی از دوربین های مداربسته باشد، در غیر این صورت میزان کابل مورد استفاده، بیشتر از حد معمول شده و علاوه بر هزینه زیاد، سبب افت کیفیت و نویز در تصاویر خواهد شد.

دوربین های آنالوگ نیاز به حداقل دو کابل دارند که یکی از کابل ها بسیار شبیه به کابل های آنتن خانگی ( کابل کواکسیال) هستند و دیگری نیز کابل مربوط به برق است. برقی که برای راه اندازی دوربین های آنالوگ در نظر گرفته می شود، از طریق آداپتورها تامین می شود و یک کابل برق تا دوربین کشیده می شود. وظیفه کابل کواکسیال است که اطلاعات و تصاویر را با بالاترین کیفیت ممکن و بدون نویز به DVR مرکزی منتقل نماید. یک سری سوکت های BNC نیز استفاده می شوند که اتصالات کابل به درستی صورت بگیرد.

همه مسیر گفته شده باید برای هر دوربین مداربسته تکرار شود و نیاز است که برای هر یک از دوربین های مداربسته کابل مستقل کواکسیال و کابل برق تا دستگاه کشیده شود. لازم به ذکر است که فاصله آداپتور تا دوربین نباید زیاد باشد و توصیه می شود که برای هر دوربین، یک آداپتور جداگانه نصب شود. همچنین کابل های کواکسیال و آداپتور در داکتی جداگانه از کابل های برق فشار قوی و یا هرگونه کابل دیگر باشند.

توجه داشته باشید اگر دوربین مداربسته ی بستر آنالوگ شما دارای منو OSD بود در صورت دارا بودن قابلیت هایی چون HLC، WDRو… با توجه به شرایط محیطی و نور، می بایست تنظیمات مورد نظر را از طریق منوOSD دوربین مداربسته خود اجرا نمایید تا تصاویر مناسبی به مشتریان ارائه شود.

نصب دوربین مدار بسته آنالوگ

پس از اینکه از اتصالات دوربین تا DVR مرکزی اطمینان حاصل شد، نوبت آن است که سیستم آماده بهره برداری اولیه شود و از یک مانیتور استفاده شود، مانیتور روشن و وصل شود و تصاویر مشاهده شود. توجه داشته باشید فاصله دستگاه DVR تا مانیتور، استاندارد باشد و از کابل مرغوبی جهت اتصالات آن دو، استفاده شود.

آموزش دوربین مداربسته تحت شبکه آی پی

در قوانین آموزش دوربین مدار بسته، تحت شبکه یک سری تفاوت هایی نسبت به مدل آنالوگ وجود دارد. مثلاً کابل کشی دوربین های تحت شبکه باید بسیار دقیق باشد. تنظیمات مربوط به دستگاه NVR و دوربین مداربسته آی پی می بایست مطابق با محیط و نیاز مشتریان صورت بگیرد. نرم افزارهای خاصی برای دوربین مدار بسته آی پس نیاز است که طرز کار با آنها بخشی از آموزش دوربین مدار بسته محسوب می شود.

آموزش نصب دوربین مداربسته

مراحل نصب دوربین مداربسته عبارت است از:

مرحله اول: تهیه نقشه نصب دوربین مداربسته

قبل از خرید و نصب سیستم مداربسته در هر مکانی نیاز است که از محل پروژه بازدید شود و نقشه نصب دوربین مدار بسته رسم گردد تا تعداد دوربین، امکانات مورد نیاز و مسیر کابلکشی ها مشخص شود. به این ترتیب در نقشه نصب دوربین باید به صورت دقیق جانمایی دوربین ها مسیر کابلکشی و محل استقرار دستگاه ضبط تصویر تعیین شود.

مرحله دوم: نصب دوربین مداربسته در نقاط تعیین شده

هنگام نصب فقط باید دقت کنید که انتخاب محل نصب یکی از حساس ترین مراحل نصب دوربین می باشد. چرا که اگر دوربین در نقطه مناسبی نصب نشده باشد، حتی اگر دوربینتان ویژه و دارای قابلیت های فراوانی باشد کارآیی آن پایین خواهد آمد. دوربین باید در ارتفاع و محلی نصب شود که بیشترین زاویه دید و کمترین نقطه کور را داشته باشد. همچنین باید به گونه ای باشد که سارقین نتوانند به راحتی به آن دسترسی پیدا کنند.

– اطلاعات لازم قبل از نصب دوربین:

هیچگاه دوربین را بر روی اجسام رسانا نصب نکنید. اجسام رسانا مثل فلزات جریان های مغناطیسی را از خود عبور می دهند که باعث ایجاد نویز در تصویر خواهند شد. همچنین طول عمر مفید دوربین مداربسته را نیز کم می کند.

مناسب ترین زاویه هر اتاقی جهت نصب دوربین مدار بسته معمولا کنج اتاق ها و محوطه ها می باشد. باید اطمینان حاصل کنید که دوربین مداربسته تصویر تمام ورودی‌ها و خروجی‌های اتاق را پوشش می دهد و همچنین نزدیک به پریز برق باشد.

اگر قصد نصب دوربین مداربسته در محیط بیرون را دارید، حتما در ارتفاع بالای 3 متر نصب کنید تا در دسترس عموم و سارقین قرار نداشته باشد.

بهتر است حتما قبل از عملیات کابل کشی امکان سوراخ کردن دیوارها را بررسی نمایید. چنانچه امکان سوراخ کردن دیوار یا نصب دوربین در محل مورد نظر نباشد بهتر است یک جای جایگزین پیدا کنید.

محل نصب دوربین مداربسته موقعیت مکانی نصب دوربین مداربسته

خانه       روبروی درب خروجی، روبرو پنجره و درب ورودی، پارکینگ، انباری ساختمان، پذیرایی، بالکن

مغازه      پشت صندوق، رو به قفسه های مغازه، درب ورودی

شرکت و اداره ها    وبرو آسانسور، درب ورودی و خروجی ساختمان، سالن انتظار، پارکینگ، اتاق کارکنان، راهروهای خروجی

واحدهای صنعتی    درب ورودی، سالن های تولید، انبار ها، اتاق ها، محوطه ها

توجه نمایید که نصب دوربین می تواند به راحتی یافتن یک محل مناسب، اتصال آن به برق و روشن کردن آن و سپس همگام سازی آن با برنامه تلفن همراه یا دسک تاپ باشد. اگرچه ممکن است برخی از آنها نیاز به دریل و سوراخ کردن دیوار داشته باشند، اما بیشتر دوربین های داخلی که ما با آنها سر و کار داریم برای نصب تنها به یک پیچ گوشتی احتیاج دارند.

جهت جلوگیری از ایجاد نقطه کور هنگام نصب و راه اندازی دوربین، مقاله نقطه کور دوربین مداربسته کجاها می باشد را مطالعه نمایید.

مرحله سوم: کابل کشی سیستم مداربسته

نوع کابل دوربین بستگی به نوع دوربین اینکه آنالوگ باشد یا تحت شبکه فرق می کند. در دوربین های آنالوگ اچ دی از کابل RG59 استفاده می شود و از این طریق اتصال بین دوربین و دستگاه DVR را بر قرار می سازند.

اما برای اجرای و نصب دوربین های تحت شبکه یا IP از می توان از انواع کابل شبکه مثل Cat6، Cat5 و Cat5e  جهت برقراری اتصال بین دوربین و دستگاه NVR استفاده می شود. همچنین در سیستم های تحت شبکه نیاز به تجهیزات خاصی همانند سوئیچ می باشد..

نکته:

البته امروزه یکسری کابل های POE وارد بازار شده است که کار انتقال داده و برق را به طور همزمان انجام می دهد. یعنی کابل برق و شبکه یکی شده است و نیاز به کابل برق نیست.

تمام تصاویر دوربین مداربسته درون هارد ی که داخل DVR قرار دارد، ضبط می شود. بنابراین؛ توصیه می شود DVR را درون محفظه قفل شده نگه دارید تا افراد غیرمجاز و سارقین نتوانند فیلم های ضبط شده را از بین ببرند.

مرحله چهارم: انجام تنظیمات

هر برند و مدل از دوربین های مداربسته دارای نرم افزار مخصوص به خود می باشند. البته برخی از برندها از جمله هایک ویژن دارای نرم افزار رایگان است اما برخی از برندها همچون سامسونگ نیاز است که به صورت جداگانه نرم افزار آن را خریداری نمایید. بنابراین قبل از خرید هر برندی حتما از فروشنده در این مورد سوال نمایید.

در بخش تنظیمات دوربین مداربسته می توانید زاویه دید، محدوده لاین کراسینگ، قابلیت شمارش افراد، فیلمبرداری هنگام حرکت و … را تنظیم نمایید.

جهت نصب و راه اندازی دوربین IP مقاله آموزش نصب دوربین دوربین مداربسته تحت شبکه را بخوانید.

بهتر است نصب دوربین مداربسته را خودم انجام دهم یا نصاب دوربین این کار را بر عهده بگیرد؟

پاسخ این سوال کاملا به توانایی شما بستگی دارد. اگر شناخت کافی در مورد دوربین مداربسته و تجهیزات  و همچنین مهارت لازم جهت کابل کشی اصولی را دارید، با اصولی که در این مقاله به شما گفتیم می توانید اقدام به نصب دوربین مداربسته نمایید. اما چنانچه مهارت کافی در این زمینه ندارید توصیه می کنیم برای افزایش عملکرد دوربین مداربسته و جلوگیری از به وجود آمدن نقطه کور در محیط کار نصب سیستم مداربسته خود را به یک نصاب حرفه ای بسپارید.

7 نکته مهم در نصب دوربین مداربسته

به طور خلاصه مطالب شرح داده شده در فوق را به صورت نکات مهم و کوتاه در ذیل اشاره می کنیم:

1) تصمیم گیری در مورد نحوه نظارت بر سیستم – تصمیم دارید سیستم خود را با استفاده از اینترنت نظارت کنید یا خیر

2) تعیین تعداد دوربین های مدار بسته مورد نیاز – برای رسیدن به تعداد صحیح از مشاوران و متخصصین کمک بگیرید.

3) موقعیت یابی دوربین های مدار بسته – پنهان یا مخفی بودن دوربین و همچنین حفظ امنیت خود دوربین

4) قرار دادن دستگاه DVR / NVR – ایمن سازی دستگاه ضبط ویدئو دیجیتال (DVR) یا ضبط ویدئو شبکه (NVR) بسیار مهم است.

5) تصمیم گیری در ارتباط با برق اضطراری و تهیه منبع تغذیه پشتیبان برای دوربین مداربسته و سیستم.

6) آزمایش سیستم دوربین مدار بسته – پس از اتمام مراحل نصب ، اجرای آزمایشی بسیار مهم است.

7) حفظ دوربین های مدار بسته – بهترین روش ها شامل تمیز کردن دوربین ها به صورت ماهانه برای از بین بردن هر گونه آلودگی و تعویض به موقع کابل های مورد استفاده، است.

بازه قیمت دوربین مداربسته چه قدر است؟

دوربین مداربسته با توجه به نوع دوربین، برند، کیفیت تصویر، جنس بدنه و سنسور های مختلف آن قیمت های مختلفی دارد در نتیجه نمیتوان گفت قیمت دوربین مداربسته مقداری ثابت یا بازه ای ثابت دارد. ابتدا باید نوع دوربین مداربسته مشخص شود تا بتوان بازه قیمت دوربین مداربسته را مشخص کرد. شما میتوانید برای بدست آوردن قیمت دوربین مدار بسته مورد نیاز خود با ما تماس یگیرید.

دوربین مداربسته چه انواعی دارد؟

 

دوربین مداربسته از لحاظ های مختلفی مانند پروتکل ارتباطی شبکه یا آنالوگ ، با سیم یا بدون سیم بودن، کیفیت تصویر، مقدار دید در شب، درجه حفاظت محیطی، جنس بدنه و… انواع گوناگون دارد، از این رو مهم است که هنگام خرید دوربین مداربسته با توجه به محیط و هدف خود بهترین نوع آن را انتخاب کنیم.

راه اندازی دوربین مدار بسته تحت شبکه آی پی

در سیستم نظارتی تحت شبکه، دو روش وجود دارد تا ذخیره تصاویر به درستی صورت بگیرد. یکی از روش ها، استفاده از دستگاه NVR است که سبب می شود تصاویر از طریق هارد نصب شده در دستگاه NVR، ضبط و بازبینی شوند. روش دوم نیز استفاده از یک سرور یا کامپیوتر است که ذخیره اطلاعات را انجام می دهد. این مورد اغلب برای سازمان های بزرگ و شرکت ها گزینه خوبی است تا نظارت در وضعیت گسترده تری دنبال شود و می تواند به عنوان محل ذخیره دوم در سازمان های بزرگ باشد.

در پروژه هایی که نیاز به تجزیه و تحلیل تصاویر باشد استفاده از سرور برای ذخیره اطلاعات انتخاب خوبی است چرا که می توان بازه زمانی بیشتری از تصاویر ذخیره شده را در دسترس داشت.

راه اندازی دوربین مدار بسته تحت شبکه آی پی

 

آموزش دوربین مدار بسته آی پی با دستگاه NVR

قبل از اینکه مراحل نصب آغاز شود می بایست نیاز مشتری بررسی شود و توضیحات لازم داده شود سپس:

1-      نیاز به طراحی کلی کابل کشی و بررسی محل نصب دوربین مداربسته است. مکان هایی که نیاز به سوراخ کردن دارند باید مشخص شود.

2-      نیاز است که مسیر کابل و همینطور مکان هایی که کابل می بایست عبور کند پیش از شروع کابل کشی مشخص شود. مثلاً بررسی شود که دیوارها امکان سوراخ شدن دارند یا خیر. همچنین بررسی نمایید که کابل مورد نظر از کنار کابل های برق فشار قوی، کابل تلفن و …. قرار نگیرد.

اهمیت و ضرورت خرید دوربین مداربسته ضد آب

3-      بر اساس محل نصب می بایست داکت برق و همینطور لوله فلکسی و لوله فلزی در مسیر مشخص شود و نصب آن صورت بگیرد.

4-      در مسیر هر دوربین کابل شبکه و کابل برق نیاز است که ضریب خطا در نظر گرفته شود ( البته اگر دوربین مداربسته تحت شبکه شما از POE پشتیبانی می کند، با استفاده از سوئیچ مناسب، نیازی به آداپتور نیست) و در برش کابل ها دقت صورت بگیرد تا با کمبود طول کابل مواجه نباشیم. در صورت استفاده از NVR دارای پورت POE، دیگر نیازی به استفاده سوئیچ نیست و تغذیه دوربین مداربسته تحت شبکه از طریق آن انجام می شود.

5-      کابل ها می بایست از محل نصب دوربین درون داکت یا لوله فلکسی قرار بگیرند و اندازه گیری کابل ها بخش مهمی از کار شما محسوب می شود.

6-      در صورتی که برای تامین برق نیاز به آداپتور باشد، نیاز به اجرای یک باکس پلاستیکی در کنار محل هر دوربین مداربسته است تا آداپتورها به طور دقیق در محل مورد نظر قرار بگیرند.

7-      دوربین مدار بسته می بایست در جای دقیق خود نصب شود و سپس اتصال سوکت به سر کابل شبکه صورت بگیرد.

8- توجه داشته باشید با توجه به شرایط محیطی و نور، می بایست تنظیماتی چون HLC، WDRو … را از طریق منو وب دوربین مداربسته خود اجرا نمایید تا تصاویر مناسبی به مشتریان ارائه شود.

راه اندازی دوربین مدار بسته تحت شبکه آی پی

در قوانین آموزش دوربین مدار بسته مدل تحت شبکه یک سری تفاوت ها نسبت به مدل آنالوگ وجود دارد. مثلاً کابل کشی دوربین های تحت شبکه باید بسیار دقیق باشد. تنظیمات مربوط به دستگاه NVRمی بایست مطابق با محیط صورت بگیرد. نرم افزارهای خاصی برای دوربین مدار بسته آی پی نیاز است که طرز کار با آنها بخشی از آموزش دوربین مدار بسته محسوب می شود. در این مقاله سعی کردیم به توضیح مختصری از آموزش و نصب دوربین های مداربسته آنالوگ و تحت شبکه بپردازیم.

تهیه نقشه اولین گام از مراحل نصب دوربین مدار بسته

در اولین مرحله باید با توجه به نقشه منطقه مورد نظر یک نقشه برای اجرای دوربین های مداربسته طراحی کرد. با کمک این نقشه ها می‌توان نصب را در مدت زمان کوتاه‌تری انجام داد و همچنین تخمین مناسبی از ابزار و لوازم مورد نیاز داشت. همچنین اگر ابعاد پروژه زیاد باشد، می‌توان با استفاده از این نقشه، کار را تقسیم کرد، و در مدت کوتاه‌تری امورات نصب را انجام داد.

انتخاب تجهیزات مناسب، دومین گام

پس از اینکه نقشه مورد نظر تهیه شد می‌توان با استفاده از مختصات آن در مورد هر یک از لوازم و میزان مورد نیاز را تخمین زد و نسبت به تهیه آنها اقدام کرد. توصیه می‌کنیم در تهیه تجهیزات دقت و توجه خاصی به خرج داده و تا حد امکان آنها را از بهترین مدل‌ها و برندها تهیه کنید. هر چه کیفیت دوربین های مداربسته بیشتر باشد، تصاویر ضبط شده دارای کیفیت بالاتری هستند.

تعیین محل نصب تجهیزات سومین گام

آموزش نصب دوربین مدار بسته را با  سومین مرحله ادامه می دهیم. برای این کار باید با توجه به نقشه تهیه شده، محل مناسب برای نصب تجهیزات مختلف از جمله دوربین‌ها، کابل‌ها و دستگاه‌های DVR و غیره را انتخاب کرد.

در واقع انتخاب محل یکی از مهمترین مرحله های نصب دوربین های مداربسته به شمار می رود، اگر در این مورد توجه خاصی انجام نشود، حتی با دوربین های خاص نیز نمی‌توان بازدهی مناسب را دریافت کرد.

از طرفی اگر دوربین ها و یا تجهیزات به صورت اصولی و در مکان مناسب نصب نشوند، سارقین به راحتی می‌توانند به آنها دسترسی داشته و با اختلال در آنها امورات خود را انجام دهند.

به همین دلیل باید در انتخاب مکان مناسب نهایت دقت و توجه را به خرج داد و فاصله‌های لازم را برای ایمنی آنها رعایت کرد. برای مثال باید دوربین‌ها و مدارها در نقاط بالایی نصب شوند تا دسترسی به آنها به راحتی امکان پذیر نباشد.

کابل‌کشی و برقراری مدارها، چهارمین گام

بسته به نوع دوربین‌ها و سیستم کاری آنها بایستی از کابل و مدار خاص آنها استفاده شود. اولین حالت که عموما در نصب دوربین‌های مداربسته مورد استفاده قرار می‌گیرد، مدار آنالوگ یا اچ دی است.در این حالت دوربین‌ها به وسیله کابل‌های RG۱۱، RG۶، RG۵۹ متصل می‌شوند و اتصالات دوربین و برق آن به دستگاه DVR انجام می‌شود.

 اما اخیرا استفاده از دوربین های تحت وب نیز انجام می‌گیرد. برای اجرا و نصب این دوربین‌های مداربسته، به دوربین‌های تحت شبکه یا همان آی پی، NVR و همچنین سوئیچ شبکه نیاز است. در این شیوه دوربین‌ها تصاویر دریافتی را با کمک کابل‌های Cat۶، Cat۵e، Cat۵ و غیره به سوئیچ شبکه و دستگاه NVR منتقل می‌کنند.

حالت سوم نصب دوربین مدار بسته نیز مدارها و کابل کشی آنها نیز کاملا به صورت بی سیم انجام می‌شود. در این حالت یک شبکه اینترنتی محلی راه اندازی می‌شود و دوربین‌ها و گیرنده‌ها با کمک آن کار ارسال و دریافت و ذخیره سازی تصاویر را انجام می‌دهند. اگر محیط مورد نظر بزرگ و گسترده بود می‌توان با این شیوه کار نصب دوربین‌های مداربسته را انجام داد.

اجرای تنظیمات، آخرین گام

برای انجام این مرحله باید از نصب صحیح دوربین‌ها مطمئن بود و بر اساس مدل و برند دوربین‌ها از نرم‌افزارهای خاص آنها استفاده شود تا بتوان تصاویر آنها را روی یک نمایشگر و یا حتی تلفن همراه هوشمند خود دریافت و ذخیره نمود. در این مرحله همچنین می توان زاویه دید دوربین‌ها را نیز تنظیم کرد.

ساختار کلی سیستم دوربین مداربسته :

دستگاه ضبط تصاویر DVR : دستگاه ضبط تصاویر یا DVR (Digital Video Recorder) وظیفه ضبط و نمایش تصاویر ارسالی از طرف دوربین های مداربسته را دارد بطوری که تصاویر را می توان به صورت درلحظه بر روی نمایشگر و یا تصاویر قدیمی را که بر روی هارد دیسک خود ذخیره سازه کرده است مشاهد و بازبینی کرد.دوربین های مداربسته: وظیفه تصویر برداری از محیط بر عهده دوربین های مداربسته می باشد این دوربین ها مانند چشم انسان عمل کرده و تصاویر دریافتی از محیط را به دستگاه ضبط تصویر و نمایشگر ارسال می کنند.کابل های ارتباطی و فیش های آن ها : با استفاده از کابل ها و فیش های ارتباطی به این کابل ها می توان برق مورد نیاز دوربین ها را از منبع تغذیه تامین نمود و با استفاده از کابل هایی که برای تصویر هستند تصاویر را از دوربین ها به دستگاه DVR منتقل نمود.منبع تغذیه: برای تامین برق مورد نیاز دوربین های مداربسته از منابع تغدیه DC استفاده می شود این منابع تغدیه برق شهر (برق AC ) را به برق DC مورد نیاز برای تامین برق دوربین ها و دستگاه DVR تبدیل می کنند.نمایشگرها : برای مشاهده تصاویر ارسالی از دوربین های مداربسته از آنها استفاده می شود این نمایشگرها می توانند تلویزیون های معمولی، مانیتور کامپیوتر، LCD و LED یا سایر نمایشگر های تصویر باشند.

سوالات متداول دوربین مداربسته

 1- انواع دوربین مداربسته چیست و کدام بهتر است؟

دوربین های مداربسته از نظر ظاهری به دوربین های دام، بولت، اسپیددام، فیش آی و پین هول دسته بندی می شوند. استفاده از هر کدام از این مدل ها کاملا بستگی به نوع کاربری دارد.

عموما دوربین های دام برای محیط های داخلی و بولت برای محیط های خارج از ساختمان استفاده می شود.

دوربین های اسپیددام یا PTZ نیز به دوربین های گردان معرف هستند و قابلیت زوم دارند. این دوربین ها به دلیل نوع موتور به کار رفته در ساختار خود گرانتر می باشند و برای کاربری هایی مناسب است که می خواهند نقاط مختلف را بررسی کنند و یا سوژه مورد نظر را تعقیب نمایند.

دوربین فیش آی نیز دارای قابلیت نمایش 360 درجه ای دارند. این دوربین ها باید در مرکز سالن های بزرگ مانند فروشگاه ها و کارخانه که ارتفاع زیادی دارند نصب شوند. تکنولوژی به کار رفته در این دوربین های به گونه ای است که تصویر 360 درجه را طوری تنظیم می کند که برای شما تمام بخش های سالن قابل مشاهده باشد.

دوربین پین هول به دوربین های مخفی نیز معروف هستند. از این دوربین ها بیشتر برای فضاهایی استفاده می شود که نیاز به مشاهده تصاویر به صورت نامحسوس است.

2- مدت زمان ضبط دوربین مدار بسته چقدر است؟

تصاویر دوربین مداربسته، بر روی هارددیسک که در دستگاه DVR یا NVR قرار دارد ضبط می شود و یا بر روی رم داخلی خود دوربین مداربسته. از این رو مدت زمانی که دوربین می تواند تصاویر را ذخیره کند به عوامل مختلفی همچون؛ میزان حافظه هارد یا رم، تعداد دوربین، کیفیت تصاویر، استفاده از قابلیت تشخیص حرکت و … است. جهت محاسبه دقیق مدت زمان ظرفیت ضبط و ذخیره دوربین می توانید نرم افزار محاسبه مدت زمان ضبط تصاویر با دوربین را دانلود کنید.

 

3- میدان دید و وضوح تصویر لنز دوربین مداربسته با افزایش آن چگونه تغییر می کند؟

با افزایش اندازه ی لنز دوربین مداربسته (که بر حسب میلی متر بیان می شود)، میدان دید کمتر خواهد شد ولی جزئیات به راحتی قابل مشاهده است.

4- منظور از سیستم مالتی پلکسر چیست؟

هنگامی که تعداد دوربین ها بیشتر باشد مثلا 13 عدد، نمایش پشت سر هم و غیر همزمان مفید و اثربخش نخواهد بود. بنابریان چیزی که در سیستم های امنیتی مداربسته ارجعیت دارد نمایش همزمان تصاویر دوربین های مداربسته می باشد. به این ترتیب سیستم مالتی پلکسر این امکان را می دهد که به طور همزمان 8 تا 12 تصویر را به طور همزمان مشاهده نمایید.

5- یک دوربین مداربسته تا چند متر را می تواند فیلم بگیرد؟

یک دوربین امنیتی خانگی بسته به وضوح، سنسور و لنزی که استفاده می کند معمولاً بین 0 تا 20 متر را می بیند. با این حال، دوربین های حرفه ای مانند PTZ با وضوح بالا نیز وجود دارد که می توانند در فاصله دورتر، با مسافت 0 تا 200 متر متفاوت باشند.

 

قیمت نصب دوربین مداربسته

آپشن ها یا تکنولوژی به کار رفته در دوربین مداربسته

هر چه قابلیت ها و ویژگی های به کار گرفته شده در دوربین های مداربسته بیشتر باشد، قیمت آن دوربین طبیعتا بالاتر است. اما در این قسمت باید حتما به این نکته توجه نمایید که هر چه دوربینی گران قیمت تر باشد، به معنای قابلیت بهتر یا بیشتر نیست. لذا هنگام خرید باید کاتالوگ مدل های دوربین مداربسته را به دقت مطالعه نمایید تا بررسی کنید آیا دوربین مد نظر قابلیت های مورد انتظار شما را برآورده می نماید یا خیر.

هر شخصی باید با توجه به مکان مورد نظر، شرایط نوری محل نصب دوربین، فاصله تحت پوشش دوربین مداربسته، ارتفاع و نوع کاربری خود مدل دوربین مداربسته با ویژگی های مورد نظر را انتخاب کند. به عنوان مثال اگر درب ورودی هتل یا شرکت می خواهید دوربین نصب کنید حتما باید قابلیت wdr داشته باشد تا زمانی که نور در خارج محیط زیاد است باعث سیاه دیده شدن فردی که داخل مجموعه می شود، نگردد.

از آنجایی که تنوع مدل ها و قابلیت های دوربین های مداربسته زیاد است؛ توصیه می شود جهت جلوگیری از سردرگمی با کارشناس فروش دوربین مداربسته مشورت بگیرید.

مشاوره رایگان جهت خرید و نصب دوربین مداربسته

تماس با ما

3- تعداد دوربین مداربسته و محل نصب آن

مشخص است که هر چه مساحت محیط و نقاط مورد نظر شما جهت پوشش دهی دوربین بیشتر باشد نیاز به تعداد دوربین مداربسته بیشتر، طول کابل بیشتر و تجهیزات بیشتری می باشد. از این رو هزینه خرید دوربین مداربسته و هزینه نصب نیز بالاتر خواهد رفت.

لذا با در نظر گرفتن سه عامل مهم برند دوربین مداربسته، نوع تکنولوژی مورد انتظار از دوربین و تعداد دوربین مداربسته می توانید هزینه خرید دوربین مداربسته را تعیین نمایید.

مکان های مناسب برای نصب دوربین مدار بسته

چه مکان هایی برای نصب دوربین مدار بسته مناسب هستند؟

فضا های داخلی (برای مثال اتاق پذیرایی، آشپزخانه و سایر اتاق ها در خانه، ورودی اصلی، لابی، پارکینگ ها و اتاق نگهبانی در مجتمع های مسکونی، اتاق کارکنان، اتاق های انتظار و لابی در اداره ها و دفاتر و همچنین انبار ها، سالن های تولید و دیگر اتاق ها در محیط های صنعتی.)

پنجره هایی که رو به خیابان قرار دارند

در های اصلی و پشتی یا در های اضطراری در ساختمان

راه پله ها یا راهرو هایی که برای خروج اضطراری طراحی شده اند

اتاق های برق، تأسیسات، موتورخانه و آتش نشانی

خیابان یا کوچه ای که مکان مورد نظر در آن واقع می باشد.

برای نصب دوربین، زاویه و ارتفاع مناسب را انتخاب کنید

به طور معمول بهترین زاویه در هر اتاق، در گوشه ای از دیوار است که به سقف متصل می شود. به این نکته توجه داشته باشد که دوربین باید همه ورودی ها و همه خروجی های اتاق را تحت پوشش قرار دهد. همچنین سعی کنید دوربین به یک منبع برق نظیر پریز برق نزدیک باشد تا به این انرژی دسترسی آسان داشته باشد. نکته دیگر این که در صورتی که می خواهید دوربین مدار بسته را در محیط بیرون نصب کنید، حتما توجه کنید که ارتفاع آن بیش تر از 3 متر باشد تا از دسترس افراد دور باشد.

دوربین را بر روی دیوار نصب کنید

هنگام خرید برخی از دوربین های مدار بسته ممکن است به شما لنت های چسبنده داده شود تا دوربین را بر روی دیوار نصب کنید. توصیه می شود از روش مطمئن تر استفاده کرده و دوربین را در محل به دیوار پیچ کنید. برای این کار کافی است ابتدا مکان مناسبی را برای دوربین مدار بسته پیدا کنید. سپس محل پیچ ها را روی دیوار مشخص کرده و علامت گذاری کنید. دوربین را به دیوار پیچ کنید و در آخر سمت آن را تنظیم کنید.

دوربین را به منبع انرژی برق وصل کنید

تقریبا پس از خرید همه دوربین های مدار بسته، همراه آن یک آداپتور برق نیز ارسال می شود. با استفاده از این آداپتور، می توان دوربین مدار بسته را به پریز های برق معمولی که بر روی دیوار قرار دارند نیز متصل کرد. کافی است یک سر سیم را به بخش پشتی دوربین مدار بسته وصل کنید و سر دیگر که دارای دو شاخه می باشد را به پریز برق. در صورتی همراه دوربین مدار بسته خریداری شده، آداپتوری ارسال نشده و یا آداپتور ارسال شده شکسته است، فورا با جایی که دوربین را از آن خریده اید تماس حاصل کنید.

دوربین های مدار بسته سیمی را به دستگاه DVR وصل کنید

فیشی وجود دارد با نام BNC. این فیش تجهیزات نظارت تصویر را به یکدیگر وصل می کند. استفاده از این فیش ها بسیار ساده است. در انتهای آن پیچی وجود دارد که پس از اتصال به پورت، با چرخاندن آن، قفل می شود. کابل RG دوربین (کابلی که به دو سر آن فیش BNC متصل می باشد) را باید به دستگاه DVR متصل کنید. برای این کار کافی است، یک سر کابل را به خود دوربین مدار بسته و سر دیگر را به DVR متصل کنید. توجه داشته باشید برای این که تصویر در حال ضبط دوربین مدار بسته را مشاهده کنید، باید فیش بی ان سی را به درگاه ورودی DVR یا Input وصل کنید.

مکانی مناسب به منظور استقرار دستگاه مرکزی انتخاب کنید

هنگامی که قصد دارید برای تعداد زیادی دوربین مدار بسته، سیم کشی انجام دهید، باید مکانی را برای جمع شدن کابل ها و اتصال به دستگاه DVR در نظر بگیرید. این مکان، باید کاملا در دسترس باشد و بتوان از هر جایی در خانه به آن سیم کشی کرد. بر فرض مثال، یکی از مکان هایی برای قرار دادن وسایل و دستگاه های سیستم نظارت تصویر مطلوب و مناسب به شمار می رود، اتاق زیر شیروانی است. معمولا برای تمامی دوربین های مدار بسته موجود در یک ساختمان، از یک دستگاه DVR استفاده می کنند. البته در صورتی که ساختمان مد نظر، یک مجتمع بسیار برزگ و دارای چندین بخش است و لازم است هر بخش به طور جداگانه تحت نظارت باشد، استفاده از چند دستگاه DVR نیز مانعی ندارد.

برای نصب دوربین از کابل ترکیبی استفاده کنید

معمول ترین و عام ترین کابل مورد استفاده در سیستم های امنیتی دوربین های مدار بسته، کابل ترکیبی می باشد. این نوع از کابل، دارای دو رشته می باشد؛ یکی از این رشته ها برای برق است و رشته دیگر برای تصویر. دلیل نام گذاری این کابل ها نیز همین مسئله است. مزیت این کابل این است که با استفاده از آن تنها یه بار لازم است سیم کشی انجام شود. رشته ای از کابل ترکیبی که به تصویر اختصاص دارد از نوع RG59 می باشد. در رشته ای که به برق مربوط است، سیم قرمز، مثبت و سیم مشکی، منفی هستند. به دو انتهای رشته مربوط به تصویر، فیش های بی ان سی وصل می شود. توصیه می شود از این کابل ها تنها در مسافت های کمتر از 50 متر بهره گرفت.

برق رسانی به دوربین مدار بسته

به هنگام نصب دوربین مدار بسته ، باید به برق رسانی به آن ها نیز نیم نگاهی داشته باشید. به منظور انجام این امر، می توانید از پاور مرکزی و یا ترانس های با آمپر کم بهره بگیرید. این برق رسانی نیز می تواند توسط کابل ترکیبی صورت بگیرد. (استفاده از کابل مجزا نیز مانعی ندارد). دقت داشته باشید که هنگام انتخاب توان خروجی منابع تغذیه، آمپر مصرفی دوربین مدار بسته مد نظر و یا کل سیستم را نیز در نظر بگیرید.

هر کابل را به یک ورودی یا Input در دستگاه DVR وصل کنید

هر دستگاه DVR تعدادی پورت دارد. این دستگاه، بسته به تعداد پورت هایی که دارد می تواند تعدادی دوربین مدار بسته را کنترل و مدیریت کند. بنابراین شما با استفاده از تنها یک دستگاه DVR، این امکان را دارید که چندین دوربین را به وسیله یک دستگاه مدیریت کنید. این دستگاه تمام دوربین های مدار بسته متصل را ضبط می کند و در نهایت به وسیله نمایشگر، تصویر این دوربین های مدار بسته را به صورت مجزا و تک تک، و یا به صورت ترکیبی و یک جا نمایش می دهد.

کابل های دوربین را پوشانده و مخفی کنید

برای این که به صورت حرفه ای یک سیستم نظارت تصویر راه اندازی کنید، پیشنهاد می شود که کابل ها و سیم ها را از درون دیوار ها عبور دهید و یا از داکت بهره بگیرید. همچنین می توانید این کابل ها را از یر یا پشت وسایلی نظیر فرش و غیره رد کنید. برای رد کردن کابل از زیر فرش باید آن ها را به کف زمین بچسبانید. شایان ذکر است در صورتی که با سوراخ کردن دیوار و استفاده کردن از دریل و مته برقی با مشکل مواجه هستید، بهتر است با یک سیم کش حرفه ای تماس حاصل فرمایید.

لنز دوربین های مدار بسته

هنگامی که می خواهید برای دوربین مدار بسته خود لنز تهیه کنید، به انواع گوناگون لنز ها پی خواهید برد (البته این امکان تنها در صورتی وجود دارد که لنز دوربین شما قابل تغییر بوده و فیکس نباشد). در زمان انتخاب لنز، حتما نور محیط و و فاصله اشیاء را در نظر داشته باشید و حتما فاصله کانونی لنز را برگزینید.

یک قاعده کلی برای انتخاب لنز مناسب

به طور کلی این قاعده را به یاد داشته باشید که در محیط کوچکی در حدود 50 متر، لنز 3.6 انتخاب مطلوبی خواهد بود و هر چقدر فاصله شئ مد نظر بیشتر باشد، به طبع، فاصله کانونی آن هم باید به دنبال آن افزایش یابد. البته انتخاب بنز به این سادگی نیست و برای این کار به تجربه زیادی نیاز است. انتخاب دیگری که می تواند در این شرایط مناسب باشد، انتخاب لنز هایی دارای قابلیت فوکوس متغیر می باشد. محدوده فوکوس در این لنز ها، محدود می باشد اما به شما در امر انتخاب لنز بسیار کمک می کند و کار شما را به مراتب آسان تر می کند.

حفاظت از دوربین های مدار بسته

در صورتی که نیاز است امنیت خود دوربین های مدار بسته نیز تأمین شود، دوربین ها را به گونه ای نصب کنید که هر کدام از آن ها توسط دوربین دیگر قابل رؤیت بوده و در میدان دید دوربین های دیگر قرار داشته باشد. البته نکته ای که در این موضوع دلالت می کند، امکان کابل کشی در محلی است که می خواهید دوربین را در آن نصب کنید.

سیم کشی دوربین

از قسمت های فوق العاده مهم و پر اهمیت نصب دوربین های مدار بسته سیم کشی آن است. همان طور که پیش تر گفته شد، برای سیم کشی باید حتما برنامه داشته باشید. دقت کنید که هدف مصرف کمترین مقدار سیم است. هر چقدر برای دریافت نتیجه مطلوب، سیم کمتری مصرف کنید، بهتر است. توجه داشته باشید که طول سیم ها نباید از مقدار استاندارد بیشتر بشود چرا که سبب ضعیف شدن سیگنال ها و موج های تصویر می شود و در نتیجه با افت کیفیت مواجه خواهید شد. همچنین سیم های انتقال سیگنال ها و امواج ویدیویی، هیچ گاه نباید از کنار کابل های جریان بالا رد شوند و بین آن ها حداقل باید 12 سانتی متر فاصله وجود داشته باشد. حد اکثر طول هر کابل برای هر دوربین 400 متر می باشد و نباید از این مقدار فراتر برود. در آخر توصیه می شود که برای انتقال تصاویر، از کابل های با کیفیت بالا بهره بگیرید.

نصاب دوربین مدار بسته

نصاب دوربین مدار بسته شخصی است که بتواند تمامی مراحل بالا را به صورت استاندارد و با رعایت اصول ایمنی انجام دهد. تمامی نصابان شرکت رهاورد نیرو دارایگواهی سوء پیشینه و عدم اعتیاد و کارت های معرفی نامه از شرکت هستند این افراد عموما متخصصانی هستند که به بهترین حالت پروژه شما را انجام خواهند داد و در انجام صحیح کار و مشتری مداری کاملا توجیح هستند.

نصب دوربین مدار بسته تحت شبکه یا IP

دوربین مدار بسته تحت شبکه و IP نوعی از سیستم های مدار بسته هستند که در بستر شبکه کار می کنند بدلیل داشتن IP مخصوص برای هر دوربین و دستگاه به آنها دوربین های IP گفته می شود و بخاطر نصب آنها در بستر شبکه به آنها عنوان دوربین های تحت شبکه نیز داده شده است مزیت این سیستم ها کیفیت بسیار بالای تصاویر و معایب آن تاخیر در ارسال تصویر و قیمت بالا می باشد.از دوربین های مدار بسته Ip در پروژه های حرفه ای با وسعت بالا استفاده می شود از دیگر مشکلات این سیستم ها می توان محدودیت کابل کشی با کابل های شبکه نام برد که برای افزایش کابل کشی در آنها باید از بستر فیبر نوری یا انتقال تصویر رادیویی استفاده نمود.

مدت زمان ضیط دوربین مدار بسته چقدر است؟

تصاویر دوربین مداربسته با توجه به نوع آن، روی هارددیسک یا رم ذخیره میشود و مدت زمانی که میتوان تصاویر را ذخیره کرد به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهم ترین آن ها میزان حافظه هارد یا رم خریداری شده، تعداد دوربین، کیفیت دوربین، استفاده از قابلیت تشخیص حرکت و … است. اگر در مورد مدت زمان ضبط دوربین مدار بسته سوالی داشتید نیز میتوانید با کارشناسان دوربین مارکت تماس بگیرید.

به مشاوره برای خرید دوربین مداربسته نیاز دارم چکار کنم؟

مجموعه دوربین مارکت با توجه به احترامی که برای مشتریان خود قائل است. سیستم مشاوره رایگان تلفنی و چتی را برای کاربران خود فراهم کرده است. دوست داریم بدانید که ما در دوربین مارکت خوشحال میشویم اگر شما با ما ارتباط بگیرید و ما بتوانیم کمکی به شما بکنیم. در ضمن خدمات مشاوره قبل از خرید دوربین مدار بسته در دوربین مارکت کاملا رایگان است پس نگران نباشید با ما در تماس باشید و سوالات خود را بپرسید.

X